Thursday, July 26, 2012

Laws of Tisha B’Av After Shabbat

Rabbi David Lau, Rav of Modi’in just publicized a summary of the Hilchot Tisha B’Av B’Motzei Shabbat.
Following is my translation (original Hebre below):

Rabbi David Lau – Rav of Modi’in – Appropriate behaviour for 9th of Av on Motzei Shabbat

We should treat this Shabbat as every Shabbat of the year.

1. On Shabbat, after mid-day, even though according to the Rama it is permitted to learn only things that are permitted to learn on 9th of Av. However According to my teacher the Gaon Rav Shlomo Zalman Auerbach זצ”ל I learnt that we should rely on the Taz and the Gra who wrote that on Shabbat you can learn whatever Torah the heart desires.

It is appropriate not to cancel regular classes, however it is correct to learn topics relevant to the day.
People who recite a chapter of Pirkei Avot, if you didn’t recite it before mid-day, you can recite it in the afternoon.

2. The Shulchan Aruch (552:10) rules that if the 9th of Av falls on a Sunday or on a Shabbat, you can eat meat and drink wine at the final meal (Sudat Mifseket) [on Shabbat afternoon] and fill your table even like a banquet of King Solomon during his reign.

The Mishna Brura (Sif Katan 160) quotes the Magen Avraham, who says that this meal should be eaten alone, but the Bachor Shur argues that if you avoid sitting with friends and singing Zmirot, it has an appearance of public morning on Shabbat, which is forbidden.

So, the Halacha is that it is appropriate to sing in honour of Shabbat, even at Sudat Shlishit, even though this is the Sudat Mifseket.

Ideally you should bentch before sunset, however if you do not manage to bentch in time, you can still bentch after sunset.

You should stop eating before sunset on Shabbat which is 7:41 pm [in Modi’in].
It is correct to delay the time of Maariv in shul so that preparations for the fast will not take place on Shabbat.

When Shabbat ends, at 8:20 pm [in Modi’in] you should say “Baruch Hamavdil Bein Kodesh Lchol”, remove shoes, change out of Shabbat clothes and into weekday clothes, and take you Kinot book and Megilat Eicha with you to shul.

In shul, after the Amida of Maariv, before reading Eicha, someone should light a candle and the chazan should recite “Borei Morei Ha’aish” on behalf of everyone else. Any man or woman who didn’t hear the chazan make this bracha, should make the bracha for themself.

Anyone who is not fasting should make Havdala on Motzei Shabbat, or on Sunday morning before they eat, but not use spices. Ideally they should make havdala on a “Chamar Medina” (for example beer or natural fruit juice). If there is no other suitable beverage for havdala, it is permissible to use grape juice and drink the minimum shiur, and no more.

And the end of Tesha B’av which falls on the 10th of Av, it is permissible to have a haircut at night, wash, and do laundry. The custom is to avoid eating meat and drinking wine until the next day.

 
הרב דוד לאו רב העיר מודיעין - ההנהגה הראויה בתשעה באב שחל במוצאי שבת היא כדלקמן:

 אנו נוהגים בשבת זו כבכל שבתות השנה.

1. בשבת אחרי חצות היום, אמנם דעת הרמ"א היא שמותר ללמוד רק דברים שמותרים ללמוד בתשעה באב. אבל ממו"ר הגרש"ז אויערבך זצ"ל למדתי שסומכים על דברי הט"ז והגר"א שכתבו ללמוד בשבת תורה היכן שליבו חפץ.
ראוי שלא לבטל שיעורים קבועים, אם כי נכון ללמוד בעניינים הקשורים למהותו של יום.
אומרים את הפרק בפרקי אבות. מי שלא אמרו לפני חצות היום יכול לאומרו אחר חצות.

2. פסק השולחן ערוך (סי' תקנב ס"י), חל ט' באב באחד בשבת או בשבת וכו', אוכל בשר ושותה יין בסעודה המפסקת, ומעלה על שולחנו אפילו כסעודת שלמה בעת מלכותו.
המשנה ברורה (ס"ק פג) מציין שהמגן אברהם ישב בסעודה זו בדאבון נפש, אבל הבכור שור הוכיח שאם לא יישב בסעודה זו עם חברים, וישיר ויזמר, יש כאן גילוי אבילות בפרהסיא, ואסור הדבר.
לכן להלכה ראוי לשיר ולכבד את השבת, כראוי, גם בסעודה שלישית, למרות שהיא סעודה מפסקת.
רצוי לברך ברכת המזון לפני השקיעה, מי שלא הספיק יכול לברך גם אחרי השקיעה

מפסיקים לאכול לפני השקיעה ביום השבת, בשעה 19:41.

נכון לאחר את זמן תפילת ערבית בבית הכנסת, כדי שההכנות ליום התענית לא יתחילו בשבת.

בצאת שבת 20:20 אומרים "ברוך המבדיל בין קדש לחול", חולצים נעליים, מחליפים את בגדי השבת לבגדי חול ולוקחים את ספר הקינות ומגילת איכה לבית הכנסת.

בבית הכנסת, אחרי שמונה עשרה של ערבית, לפני קריאת איכה, מדליקים נר ומברך החזן להוציא את כל הציבור "בורא מאורי האש". איש או אישה שלא שמעו את ברכת החזן יברכו אחר כך בעצמם.

מי שאינו צם יבדיל במוצאי שבת, או בבקר יום ראשון לפני האכילה, ללא בשמים. לכתחילה ראוי להבדיל על חמר מדינה, משקה (כגון: בירה, מיץ פירות טבעי!). אם אין משקה אפשר להבדיל על מיץ ענבים ולשתות כשיעור הנדרש ולא יותר.

במוצאי תשעה באב השנה, שהוא י' באב, מותרים בלילה בתספורת, רחיצה וכיבוס. נוהגים להיזהר מאכילת בשר ושתיית יין עד למחרת.

1 comment:

Mighty Garnel Ironheart said...

> you can eat meat and drink wine at the final meal (Sudat Mifseket) [on Shabbat afternoon] and fill your table even like a banquet of King Solomon during his reign.

And who'll be paying the grocery bill for that, laddie?