Friday, April 15, 2011

The Seder Plate According to the Rama

Every Pessach, a few minutes before Chag, as I’m about to leave for shul, I realize that again I’ve forgotten how to set up the Seder Plate (קערת הסדר).

I start frantically looking through haggadot until I manage to find one with a picture of the קערה על פי הרמ”א

This year, in a bid to be a bit more organized, I prepared this diagram:

SederPlate


סדר הקערה על שלחן הסדר לדעת הרמ"א ז"ל

:אומר השו"ע:

"מביאין לפני בעל הבית קערה שיש בה שלשה מצות ומרור וחרוסת וכרפס או ירק אחר (רמ"א: וחומץ או מי מלח) ושני תבשילין, אחד זכר לפסח ואחד זכר לחגיגה, ונהגו בבשר וביצה."

הרמ"א: מביא את המאכלים של השו"ע, ומסדר אותם בקערה ע"פ הכלל ש "אין מעבירין על המצוות", לכן צריך שהדבר הראשון שמברך עליו יהיה יותר קרוב אליו, השני אחריו וכן הלאה, כדי שלא יקרה מצב שבו הוא רוצה להגיע אל הכרפס, לדוגמא, יעבור מעל המצות ויש בכך מעין ביזוי למצה.

הגה: ויסדר הקערה ... הכרפס יהא למעלה מן הכל והחומץ סמוך לו יותר מן המצה, והמצות מן המרור והחרוסת, והם יהיו יותר קרובים אליו מן הבשר והביצה."

(1)
הרמ"א מוסיף על השו"ע את המי-מלח או החומץ, כדבר שיש לשים בקערה, ולא בצידה. וניתן להסיר אח"כ את המי-מלח מהקערה.

(2)
בב"י הביא את מחלוקת הפוסקים, האם מניחים על הקערה שתי מצות או שלוש, ומרן חורג ממנהגו להכריע כדעת הרוב ופוסק כדעת הרא"ש והתוס' (ולא כמו הרי"ף והרמב"ם) והסביר בב"י שהעולם נוהגים כדעת הרא"ש והתוס'.

(3)
.ע"פ הציור אין מצות בקערה, כי ע"פ הרמ"א המצות צריכות להיות באמצע. ונהגו לשים את שלושת המצות מתחת לקערה במעין מתקן בעל שלושה מדפים שעל כל אחד מהם מניח מצה אחת.

Source http://www.shoresh.org.il/hidush/print.asp?id=158

No comments: